d

Noi suntem EBEN 

Conteactează-ne

Piata Digitala in 2018: Romania versus Europa – perspective esentiale cu privire la internet, social media, mobile si ecommerc

Stiati ca mai mult de 4 miliarde de utilizatori folosesc internetul in medie de 6 ore pe zi?  Digitalul a devenit o parte esentiala a vietii noastre de zi cu zi. Folosim aceasta conexiune in aproape fiecare aspect al vietii noastre, fie ca este vorba de a discuta cu prietenii, de a ne juca jocuri, de a cauta produse sau servicii, de a ne interesa despre sanatate sau chiar de a ne gasi dragostea. Drept urmare, brandurile trebuie sa evolueze dincolo de abordarea digitala a zilei de azi si sa-si construiasca un sistem de integrare digitala, fara cusur, in tot ceea ce fac – asa cum au deja toti oamenii.

Iata cateva sfaturi de care trebuie sa tineti cont:

  • incepeti cu ceea ce oamenii au nevoie si isi doresc intr-adevar, și nu doar cu ceea ce poate face tehnologia pentru ei
  • concentrati-va pe crearea valorii reciproce la fiecare ocazie, in loc sa mergeti pe ideea de a vinde mai mult
  • creati un sistem accesibil si usor astfel incat oamenii sa cumpere online imediat ce se decid sa cumpere ceva, oriunde s-ar afla, pe mobil sau desktop.
  • utilizati instrumentele digitale pentru a mentine conversatia, chiar și după conversie.

Perspectiva tendintelor sociale in 2018

Evolutia sociala a indicatorului Return On Investment (ROI)

In 2018 ne asteptam sa vedem cat mai multe organizatii care isi dezvolta valorile in timp ce cauta sa-si cuantifice contributia sociala cu provocarile de business tangibile, cum ar fi scaderea costurilor, cresterea veniturilor, atenuarea riscurilor și atragerea de talente.

Mobilul contribuie la cresterea continutului video in Social Media

In 2018, retelele sociale vor incuraja brandurile sa publice mai mult continut video deoarece acesta se rada in mod automat, pe telefonul mobil, atunci cand vizualizezi postarile noi aparute.

Increderea in institutii scade, in timp ce influenta oamenilor creste

Este clar ca ne indepartam de la increderea in institutiile traditionale si ne indreptam spre sfere de influenta mai mici in care comunitatile clientilor si angajatii implicati au o importanta mai mare ca niciodata, cum ar fi review-urile de pe Google, Facebook, Booking, Tripadvisor, etc.

Bun venit inteligentei artificiale

Robotii au aparut peste tot, iar specialistii in marketing au descoperit ca pot fi extrem de folositori. Insa, in timp ce marketingul se grabeste cu chatbots si continutul generat prin inteligenta artificiala, este inca neclar daca clientii vor aprecia aportul adus de aceste masinarii.

Promisiunea (si realitatea) datelor sociale

Marketerii au subestimat complexitatea initiativelor privind datele sociale. Organizatiile trebuie sa-si recalculeze efortul si resursele necesare pentru a transforma datele sociale intr-o sursa reala si unificata de informatii despre clienti.

Piata digitala globala in 2018

In figura nr. 1 sunt prezentati indicatorii cheie pentru utilizatorii, la nivel global, de internet, telefon si social media, de toate varstele. Se poate observa faptul ca din totalul de 7,593 miliarde de oameni, 4,021 miliarde folosesc internetul, 3,196 miliarde sunt activi in social media, 5,135 miliarde sunt utilizatori unici de mobil, iar 2,958 miliarde sunt utilizatori activi de social media de pe telefonul mobil.

Fig.1

Toti acesti indicatori au crescut de la an la an, asa cum se poate vedea si in figura nr. 2. Se poate observa un trend crescator din luna ianuarie a anului 2017 in ceea ce priveste utilizatorii de internet, telefon, social media si cei care folosesc telefonul pentru a fi activi in social media.

Fig. 2

In figura nr. 3 se poate observa penetrarea internetului pe fiecare regiune in parte. In medie, la nivel global, 53% din populatie are acces la internet. Cea mai mare pondere o detin statele din Europa, urmand Nordul Americii si Oceania.

Fig. 3

In ceea ce priveste penetrarea social media pe fiecare regiune in parte, se poate observa in figura nr. 4 ca, in medie, 42% din populatia globala foloseste social media, America de Nord, Europa de Nord si de Sud fiind regiunile de top in care sunt ponderile cele mai mari.

Fig. 4

In figura nr. 5 se poate observa numarul conexiunilor mobile in comparatie cu populatia globala, iar tarile din Europa sunt in fruntea clasamentului, urmate de regiunea din sudul Africii si al Asiei.

Fig. 5

In figura nr. 6 se pot vedea numarul utilizatorilor activi ai platformelor de social media si mesagerie si principalele canale si aplicatii pe care acestia le folosesc. In top se afla Facebook-ul, urmat de Youtube, Whatsapp si Facebook Messenger pe acelasi loc, Instagram pe locul 7, iar LinkedIn pe locul 14.

Fig. 6

In ceea ce priveste serviciile de mesagerie, in figura nr. 7 se poate observa topul aplicatiilor de mesagerie folosite de fiecare regiune in parte. In fruntea clasamentului se afla Whatsapp, Facebook Messenger, Viber si Wechat.

Fig. 7

 Piata digitala din Romania in 2018

Sa ne concentram acum si pe statisticile privind indicatorii digitali cheie din Romania. Comparativ cu piata globala, procentul penetrarii pietei digitale nationale este unul mare, asa cum puteti vedea in figura nr. 8. Din totalul de 19.63 milioane de cetateni ai Romaniei, 13.74 milioane folosesc internetului, 10 milioane sunt activi pe social media, 15.97 milioane folosesc mobilul, iar 8.9 milioane sunt utilizatori activi  de social media de pe dispozitive mobile.

Fig. 8

In ceea ce priveste cresterea digitala de la an la an, se poate observa, in figura nr. 9, trendul crescator al Romaniei, din ianuarie 2017 pana in ianuarie 2018.

Fig. 9

Populatia Romaniei care are acces la mediul digital, utilizeaza telefonul mobil, smartphone-ul, televizorul si laptopul ca principale device-uri. Celelalte gadget-uri, cum ar fi tableta, cele de transmisie internet pe TV, e-book si ceasurile hi-tech sunt folosite intr-un procentaj mai mic, sub 30%, asa cum se poate vedea in figura nr. 10.

Fig. 10

Figura nr. 11 reflecta raportul privind utilizarea activa a internetului si a serviciilor de telefonie mobila cu conexiune la internet. 70% din populatia totala a Romaniei utilizeaza internetul iar 62 % din totalul populatiei folosete internetul pe telefonul mobil.

Fig. 11

Topul celor mai accesate site-uri de catre utilizatorii romani in 2017

In clasamentul celor mai vizitate website-uri din 2017 se numara urmatoarele: Google.ro, Youtube.com, Facebook.com, Google.com, Yahoo.com, Emag.ro, Wikipedia.org si Filelist.ro. In figura nr. 12 se mai pot obeserva: traficul lunar, timpul petrecut pe site si numarul de pagini accesate intr-o singura vizita.

Fig. 12

In figura nr. 13 este prezentat procentul din populatia totala a persoanelor care desfasoara diverse activitati saptamanale: cautari, vizitarea retelelor sociale, urmarirea de videoclipuri, jocurile si cautarea informatiilor despre produse. Cei mai multi utilizatori folosesc smartphone-ul pentru aceste activitati online.

Fig. 13

Cautarile de top in anul 2017 cu ajutorul motorului de cautare Google au fost: Facebook, Youtube, Google, Filme, Vremea, Yahoo, Translate, Mail, Olx, Yahoo Mail, Meteo, Emag, Google Translate, Stiri, Filme Online, Flashscore, Sport, Jocuri.

In ceea ce priveste social media, utilizatorii activi ai acestuia sunt in procent de 51% din totalul populatiei, iar utilizatorii care folosesc telefonul mobil pentru a se conecta la social media sunt in procent de 45 % din totalul populatiei, asa cum se poate vedea in figura nr. 14.

Fig. 14

In figura nr. 15 si nr. 16 este prezentata o privire de ansamblu a utilizatorilor retelei sociale Facebook de pe telefonul mobil, cat si a aplicatiei Instagram. Se poate observa faptul ca numarul utilizatorilor de Facebook a crescut cu 6% din ianuarie 2017, iar in ceea ce priveste procentul utilizatorilor care folosesc mobilul pentru a-si accesa pagina de Facebook este de 89%. Numarul total de utilizatori activi ai Facebook-ului este de 10 milioane iar profilele de utilizatori declarati ca sunt femei sau barbati sunt in numar egal.

Fig. 15

Fig. 16

Din punct de vedere al factorilor de incluziune financiara, figura nr. 17 prezinta procentul din populatia cu varsta peste 15 ani care raporteaza sau utilizeaza fiecare produs sau serviciu financiar, cum ar fi: 61% din populatie detine un cont bancar, 12% din total au un card de credit din care 10% sunt femei iar 13% barbati; 12% din populatie face cumparaturi online sau proceseaza plati online din care 11% sunt femei iar 12% barbati si 0.05% din populatie face plati folosind mobilul.

Fig. 17

In ceea ce priveste suma anuala totala cheltuita in comertul electronic, figura nr. 18 scoate in evidenta principalele categorii pentru care populatia a avut interes in a face cumparaturi online. Acestea au fost: electronicele, calatoriile, vestimentatia si cosmeticele, jucariile, mobila si electrocasnicele, mancarea, produsele de ingrijire personala, jocurile video si muzica digitala.

Fig. 18

Principalele canale de promovare folosite in anul 2017 au fost: Online-ul in general, Televiziunea, Presa, publicitatea in magazine, Email-ul, Radio, Postere si Direct Mail. In figura nr. 19 sunt prezentate si procentele acestor canale de publicitate.

Fig. 19

Asadar, putem spune ca anul 2017 a inregistrat o crestere impresionanta in toate aspectele digitale, iar rapoartele prezentate in acest articol dezvaluie cateva repere importante si tendinte noi pentru anul 2018 de care trebuie sa tinem cont.

Speram ca toate informatiile cu privire la internet, social media, mobil si comert electronic te vor ajuta sa intelegi si sa te lasi inspirat pentru a gasi numeroase idei valoroase care vor contribui la un alt an de crestere al afacerii tale.

Surse:

  • GlobalWebIndex: http://www.globalwebindex.net/ este principalul furnizor de date privind profilul publicului către agentii, edituri si marci din intreaga lume.
  • WeAreSocial – HootSuite