Ce impact au știrile false în promovarea pe Facebook a business-ului tău

promovare facebook

Despre promovarea pe Facebook știm deja că este una din cele mai mari oportunități pentru orice afacere, fie ea mică sau mare. Și pe cât de benefică poate fi pentru afacerea ta, pe atât de mult te poate afecta dacă apelezi la metoda de a te promova folosind știri false. Nu e o politică peste care viitorul tău client sau Facebook-ul o mai trec cu vederea. Paginile depistate în mod repetat că publică sau încearcă o promovare Facebook cu ajutorul știrilor false nu vor mai avea voie să folosească reclamele Facebook. Compania speră ca, în acest fel, să limiteze răspândirea informațiilor false în cadrul propriei rețele sociale. În principiu, știrile false se viralizează pe Facebook pe două căi: prin intermediul oamenilor care dau share impresionați de un titlu și neînțelegând că este o informație neadevărată și prin reclamele vândute chiar de Facebook.

Dar nu numai Facebook este pus astăzi la zid pentru raspândirea știrilor inventate care pot afecta o promovare Facebook. Google este de asemenea “părtaș”. Cei doi mari jucători sunt acum principala sursă de informare pentru noi toți și se completează foarte bine. Pe Facebook vedem ce spun prietenii noștri. Pe Google găsim ce spun ceilalți.

Recent, cele două companii au anunțat noi măsuri pentru combaterea Fake News.

  • Google, după o perioadă de teste, a decis să pună la dispoziția tuturor utilizatorilor o opțiune numită Fact Check, care permite companiilor de publishing să afișeze eticheta “Verificat” în dreptul știrilor. Mai mult detalii găsiți aici.
  • Facebook  promovează un instrument educațional prin care utilizatorii pot să identifice știrile false. Este mai degrabă o opțiune de informare cu resurse din Facebook Help Center. Câteva detalii găsiți aici.

Dicționarul Collins a acordat în 2017, conceptului de fake news – titlul de cuvântul anului. Cu toate că datează de câteva secole, acest concept și-a câștigat faima odată cu alegerile prezidențiale americane din 2016, de atunci luând naștere și primele eforturi de a-l defini. Încă de atunci, Facebook s-a luptat cu ele şi a căutat să descurajeze forţat orice fel de cont care ajută la propagarea acestora.

În timp ce Trump acuza pe Twitter, odată la câteva zile, că presa tradițională publică știri false despre el, Facebook și Google promiteau că vor găsi soluții astfel încât fake news să nu se mai răspândească prin platformele lor, jurnaliștii scriau despre cum știrile false au intervenit în alegerile din SUA sau Brexit, iar Papa Francisc declara că propagarea de fake news e un păcat grav (el însuși fiind subiectul unei știri false din 2016, care spunea că susține candidatura lui Trump).  Și scandalul Cambridge Analytica, o companie care a colectat prin tehnici discutabile datele personale a peste 87 de milioane de useri, a dus la ampoarea subiectului știrilor false.

Conform juridice.ro, amploarea câștigată de fenomenul fake news își are o parte din origini în procesul de digitalizare care a cuprins inclusiv sectorul mass-media. Din dorința actorilor din acest domeniu de a face față concurenței și de a se adapta cerințelor consumatorilor, transformarea ciclului de producție de 24 de ore al unui ziar tradițional într-un proces de actualizare și furnizare continuă de informație online, a dus la limitarea așa-numitelor proceduri de fact-checking și quality control.

în prezent la nivelul țării noastre nu există o reglementare generală a activității presei și a mass-mediei, deși în perioada comunistă a fost în vigoare o lege a presei( Legea presei din Republica Socialistă România nr. 3/1974), abrogată însă în 2012, deoarece dispozițiile sale „contraveneau principiilor statului de drept și Constituției în vigoare”. (Punct de vedere al Guvernului României referitor la Proiect de Lege privind abrogarea Legii nr.3 din 28 martie 1974, Legea presei din Republica Socialistă România)

Google oferă utilizatorilor motorului său de căutare posibilitatea de a vedea, în cadrul afişării rezultatelor solicitate, dacă informaţiile prezentate au fost verificate şi care este gradul lor de fiabilitate, aceasta fiind cea mai recentă iniţiativă a companiei în lupta contra ştirilor false.

Principalele companii care au revoluționat modul în care consumăm conținut online sunt, evident, Google si Facebook, care au modificat fundamental două lucruri:

  • Modul în care ajungem si consumăm stiri, fără a avea drept mijlocitori redacții, editori sau jurnalisti
  • Felul în care publicitatea îsi găseste receptorii ideali, fără a mai fi necesară negocierea directă dintre oameni (client vs deținător media)

Facebook a fost deja „cercetat” pentru rolul său în răspândirea știrilor false după ce au apărut dovezi că Rusia a încercat să influențeze alegătorii americani folosind rețeaua de socializare.

Cum rezolvă Facebook problema știrilor false prin intermediul instituțiilor terțe de verificare a informațiilor?

Sistemul fact-checking va utiliza parteneri terţi precum site-uri specializate ca Snopes şi PolitiFact sau echipe de „fact-checking” din media generaliste, cum ar fi Washington Post, pentru a verifica dacă o ştire este adevărată, falsă sau undeva între acestea două. Partenerii utilizaţi pentru a informa utilizatorul cu privire la verificarea efectuată asupra unei informaţii trebuie să fie aprobaţi de Google. Expus fenomenului Fake News, Facebook a introdus butonul de raportare a ştirilor false. Iar din 2017  este disponibil şi în România.

Momentan nu se colaborează cu parteneri terți de verificare a informațiilor în țara noastră. Sunt speranţe ca în viitorul apropiat să putem beneficia şi noi de o verificare mai de aproape a acestui fenomen care a căpătat amploare în ultimii ani. Verificarea informațiilor este doar una dintre măsurile care se iau pentru a combate răspândirea știrilor false. Raportate în prealabil de alţi utilizatori sau etichetate în mod automat cu ajutorul tehnologiilor de inteligenţă artificială, postările fake news vor apărea doar cu o descriere pe scurt a conţinutului referit şi o miniatură a imaginii ataşate. În paralel, Facebook desfăşoară o campanie pentru înlăturarea conturilor false şi sancţionarea paginilor care distribuie fake news, blocând folosirea reclamelor ca mijloc de finanţare.

Paginilor care publică sau distribuie informații greșite, pentru că doresc o promovare Facebook a afacerii,  li se va reduce distribuirea și nu li se va mai permite să desfășoare activități de monetizare și publicitate. Administratorii Paginilor sunt responsabili pentru conținutul pe care-l distribuie audiențelor lor, chiar dacă conținutul nu este creat de ei. Administratorii Paginilor nu pot să solicite corecții sau contestații. Dacă însă editorul care a scris conținutul publică cu succes o corecție sau reușește să conteste evaluarea, penalizarea Paginii va fi ridicată.

Reține că simpla ștergere a postării nu este suficientă pentru a elimina penalizarea împotriva domeniului sau a paginii. În timp, paginile și domeniile își pot restabili distribuția și posibilitățile de monetizare și publicitate dacă opresc distribuirea știrilor false.

Impactul e cu atât mai îngrijorător în țări precum România, unde educația civică si media e firavă, iar tradiția consumului de stiri din surse profesionale abia începuse să se formeze înainte să ne lovească din plin tsunami-ul fake news.

Dacă la sfârșitul anului, Facebook declara că va opri etichetarea conţinutului din News Feed identificat drept Fake News, garnisind în schimb postările respective cu articole pe acelaşi subiect, provenind din surse verificate, acum avem o nouă opinie.

Deși această măsură ar fi reprezentat atunci cea mai puternică abordare de la începerea campaniei împotriva ştirilor false, acum Facebook oferă alte declarații. Facebook declară că nu va elimina știrile false (fake news) de pe platforma sa deoarece nu încalcă standardele comunității, relatează BBC.  Eliminarea postărilor fabricate ar fi „contrară principiilor de bază ale libertății de exprimare”.

În schimb, se speculează că postările considerate fake news vor fi „retrogradate” în fluxul de știri. „Permitem oamenilor să o posteze ce doresc și o considerăm o formă de exprimare, dar nu le vom lăsa în partea de sus a News Feed”, au declarat oficialii Facebook pentru CNN.

În ultima vreme, site-ul a încercat să afișeze o pictogramă de avertizare roșie lângă articole pe care verificatorii le-au identificat ca fiind false.

 „De când am lansat programul de verificare a conţinutului cu potenţial de fals, ne-am extins reţeaua la 14 ţări, până în prezent. Nu plănuim să ne oprim aici şi vom spori eforturile pe care le facem în această direcţie. Echipele care se ocupă cu verificările propriu-zise ne-au ajutat să reducem distribuţia de ştiri false pe reţeaua noastră cu aproximativ 80%”, a spus Tessa Lyons, Product Manager la Facebook.
Ei bine, cei care credeau că pot face la nesfârțit  o promovare Facebook pentru afacerea lor folosind metoda știrilor false, ar trebui să se îndrepte către metode acceptate de Facebook. Așa o să îți ții clienții aproape, iar afacerea ta va avea succes. Dacă și afacerea ta are nevoie de promovare Facebook eficientă, nu ezita să ne contactezi!
Împreună găsim soluția! 🙂
Arată-le și prietenilor tăi articolul nostru! Dacă ție îți place, poate să le placă și lor!

Add a comment

*Please complete all fields correctly

Related Blogs

servicii seo 2019
Posted by Beniamin | noiembrie 21, 2018
Ghid Servicii SEO 2019 – Tu esti pregatit?
Ghid Servicii SEO 2019 - Tu esti pregatit? Incet, incet ne pregatim de rapoartele de final de an. Tragem linie, vedem ce strategii au avut rezultate mai bune, realizam grafice...
browser Internet
Posted by Beniamin | octombrie 31, 2018
Chrome, Firefox si Internet Explorer – ce crezi ca utilizeaza romanii fata de alte tari europene?
Topul preferintelor la capitolul - browser Internet - a inceput cu Internet Explorer, care era lider absolut, la putin timp de cand s-a facut cunoscut.  Atunci, in vremurile de glorie,...
promovare Facebook
Posted by Beniamin | octombrie 19, 2018
Afla de la noi de ce iti respinge Facebook reclamele. Ce trebuie sa faci
Faptul că Facebook devine din ce în ce mai selectiv și mai riguros în ceea ce priveste modul de utilizare a serviciului său de publicitate – Facebook Ads, nu mai...